Er ligt een grote bult stofjes in de kast. Er zitten tig ideetjes in m'n hoofd. Beide willen graag verwerkt worden in een quilt. Nou ja, meerdere quilts. Tijd om daar eens wat aan te gaan doen.

Ik ben klaar voor de uitdaging en hoop dat jullie net zoveel plezier beleven aan het lezen van de quiltavonturen als dat ik heb tijdens het maken.

Op de meeste foto's kun je klikken en dan krijg je een vergroting. Anderskleurige woorden kun je ook aanklikken want daar zit een link onder.

Als je langs komt laat je dan (af en toe) een berichtje achter? Deze worden zeer gewaardeerd!

Welkom bij Quilt en Zootjes!

woensdag 30 maart 2011

Home Sweet Home

Sunflower Lane 






Ik volg een applique-cursus bij Galerie de Ganzerik en we maken de Home Sweet Home van Barb Adams en Alma Allen. Net als een aantal andere projecten van me is die stijl "niet helemaal mijn ding". De gebruikte soort stoffen zijn me te lief, te zacht en te zoet. Ik houd van hardere kleuren en een wat "stoerdere" uitstraling. Ook vind ik sommige belijningen niet jofel, ik houd van strakke lijnen. De huisjes zijn weliswaar strak belijnd, maar de rest totaal niet.

Waarom dan maken zou je je kunnen afvragen. Simpel: de techniek is hetzelfde en ik kan zelf de stofjes uitzoeken. Ik heb gekozen voor reproduktiestofjes en art-deco-achtige stofjes. Op zich ook niet mijn ding maar ze passen wel bij de HSH-stijl vind ik. Bovendien zijn sommige dingen dermate ingewikkeld dat ik zoiets heb van als ik deze applique-quilt fatsoenlijk in elkaar kan zetten dan is de rest een piece-of-koekje oftewel appeltje-eitje.

Stofjes die ik o.a. gebruik in de HSH
Waar ik echter niet op voorbereid was, is het feit dat ik het een ont-zet-tend leuk ding vind om te maken. Je moet erg secuur werken want je moet de huizen precies uittekenen en je kunt weinig smokkelen maar op een of andere manier vind ik dat niet erg. Ik ben een grote pietlut maar als er eens wat mis gaat, soit. Bij de zonnebloem heb ik het echter opgegeven. Na 4x uithalen, ander stofje proberen of ik dat leuker vond heb ik de conclusie getrokken dat ik die bloem gewoon he-le-maal-niks vind en heb er een heel andere van gemaakt. Ook heb ik me al bij 2 achtergrondblokken dramatisch versneden dus er moeten 2 andere achtergrondstofjes bij komen maar dat gaat de pret niet drukken. En ik leer ontzettend veel. O.a. dat als ik vaker met stofjes werk die "niet-helemaal of helemaal-niet-mijn-ding" zijn, het steeds gemakkelijker wordt om leuke combinaties bij elkaar te zoeken.

Sunflower Lane is af (als je op de foto hierboven klikt krijg je een groot exemplaar), met de Eikellaan ben ik nu bezig. Tulip Hill Drive  heb ik voor het gemak even overgeslagen. Die roosjes van biesjes zie ik erg tegenop maar dat mag Ankie me op 9 april tijdens de 2de cursusdag uitleggen. Ik zorg dan dat ik de verschillende onderdelen van het huis geknipt heb en vastgezet. Ben erg nieuwsgierig of die roosjes net zo ingewikkeld zijn als ik denk.

Gisteren kwam er (nota bene op mijn verjaardag) nog een aantal stofjes binnen waarvan ik een gedeelte voor de HSH ga gebruiken, de rest ga ik verwerken in de Farmer's Wife Quilt.


4 opmerkingen:

  1. Mooi blok is het geworden Kathinca!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. knap hoor, ik vind het ook mooi geworden. en Van Harte Gefeliciteerd.
    jammer voor je dat de appeltaart al op is... (heb meer dan de helft naar de buren gebracht) maar de volgende keer wil ik wel een stukje brengen hoor moet op vrijdag toch naar het reuma zwemmen, rijd ik dan even een haakje om...;-)
    groet Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank je beide voor de complimenten! Woeiiii Anneke, weest welkom met je appeltaart (én zonder overigens haha) mag ik wel 1 verzoeknummertje doen? Geen rozijntjes erin? MMMMMMM lang geleden eigen gemaakte appeltaart yummmmmmmm

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Kathinca,
    Wordt vast een mooie top van Home Sweet Home, Sunflower Lane is al leuk. Heb het boek gekocht, het plan is ooit deze huizen te maken. Van dezelfde huizen zijn ook borduurpatronen verkrijgbaar.
    Groetjes,
    Renee

    BeantwoordenVerwijderen